Tilbud

MotorMateriel 9

177,50 DKK 355,00 DKK


Lagerstatus: På lager
stk.

MotorMateriel 9

Ranger-traktorer.

Rangertraktorerne hørte til de mindste og ofte lidt oversete trækkraftenheder ved banerne, og adskille typer beskrives i denne bog for første gang i detaljer. De første benzindrevne rangertraktorer fra 1920’erne havde ringe motorkraft og kunne reelt kun erstatter rangerheste. DSB købte mindre serier, først franske type Vermot, senere tyske Breuer – fulgt af en ”kopi-serie” fra Pederhaab Maskinfabrik. De to sidstnævnte typer fik pga. deres højtsiddende, smalle førerhus tilnavnet ”klædeskabe”. Nogle fynske og nordjyske privatbaner købte nogle få tilsvarende traktorer. Den første dieseltraktor indkøbte Skagensbanen fra Tyskland i 1930 og DSB fik året efter én magen til. Fra 1933 byggede Frichs A/S lignende traktorer, 14 til DSB og to med et lille førerhus til Hammelbanen. Efter Besættelsen byggede Pederhaab Maskinfabrik ret små traktorer med benzinmotor til en række privatbaner, ligesom DSB fik to. Herudover købte kun enkelte privatbaner nye rangertraktorer af forskellige fabrikater. DSB bestilte hos Ardelt-Werke i Vesttyskland to serier af kraftige, dieselmeka­niske traktorer, og efterfølgende byggede Frichs i Aarhus 30 let ændrede kopier. Efter prøvekørsler med en tysk traktor af „Köf“-typen, modtog DSB fra Frichs sidst i 1960’erne to serier af sådanne traktorer, der omtaltes som „køffer“. En række privatbaner købte midt i 1980’erne brugte ”køffer” fra Vesttyskland.

Indbundet, format liggende A4, 160 sider, ca. 400 ill. og ca. 60 HO-tegninger.