DSB Litra MF (IC3)
Forbilledet
I sidste halvdel af firserne, konstruerede Scandia i Randers i tæt samarbejde med DSB en ny generation togsæt, til erstatning for primært MA-lyntogene, og de lokomotivfremførte intercitytog.
De nye togsæt kaldtes under et ”flexlinere”, og første udgave var de dieselmekaniske trevognstog der fik den officielle betegnelse MF, men som lige siden er blevet kaldt ”IC3”.
De første prøvekørsler fandt sted i 1988, og i januar 1990 sattes de første nye togsæt i ordinær drift, i første omgang som erstatning for MA-lyntogene.
I løbet af 1990 og 1991 fortsatte leverancerne, og ved overgangen til K91 i maj 1991 var der så mange togsæt til rådighed, at MF-materiellet helt overtog IC-trafikken mellem landsdelene, og det var dermed slut med lokomotiv fremførte IC-tog.
I alt 92 togsæt leveredes til DSB i perioden 1989-1998, og da DSB endvidere efterfølgende købte fire brugte togsæt i Sverige, endte den samlede flåde på 96 togsæt, med numrene 5001-5401-5201 til 5096-5496-5296.
MF-togsættene er fortsat rygraden i landsdelstrafikken, og de kører endvidere regionaltog på stort set alle DSB-betjente sidebaner.
Togsættene deler software med ER-togsættene, og de to typer togsæt kan dermed køre sammenkoblede, og samles og adskilles driftsmæssigt, eksempelvis i Fredericia.
Et antal togsæt er endvidere udstyret med ”tysk ATC”, og anvendes i trafikken mellem Aarhus/København og Hamburg.
Togsættene leveredes hvide med røde døre, men omkring 2003-2007 omlakeredes samtlige togsæt i DSB´s nye lyseblå designfarve, med mørkeblå vinduesbånd.
I 2018 lakeredes et enkelt sæt i et nyt rødt design med sorte vinduesbånd, og et antal togsæt har endvidere optrådt i andre farver, i forbindelse med at DSB på et tidspunkt tilbød fjerntogsmateriel som rullende reklamesøjler.
Alle 96 togsæt er fortsat i drift, og vil ifølge planerne være det adskillige år frem i tiden.
Man er derfor nu ved at udstyre togsættene med ny elektronik, så de også vil kunne anvendes når de nuværende analoge signaler er udskiftet med noget, der ifølge nogen vil løse alle jernbanens mange problemer.
MF-togsættene har altid haft hjemsted på maskindepotet i Sonnesgade i Aarhus, hvor større eftersyn og reparationer udføres. Mindre eftersyn udføres på klargøringscentret ved Dybbølsbro i København.
Modellen
Chassiser af metal, overdele af støbt plast.
Både AC- og DC-modeller har træk på begge aksler på begge fællesbogier.
Koblinger mellem vognene efter samme princip som på MR-togene, det vil sige koblinger der klikkes sammen.
Lyd- og lysfunktioner mellem vognene overføres gennem et stik, der samles inden man klikker vognene sammen.
Der kan som på MX, ME og MR monteres en medfølgende koblingskulisse i begge ender, hvis man ønsker at sammenkoble to togsæt. Ønsker man ikke at koble, kan der monteres en lukket plov.
Gummivulster på fronterne og mellem vognene af blødt gummi.
Detaljeret indretning incl. førerrum.
Alle kombinationer af front- og slutlys, interiørlys, og lys i førerrum.
Alle udgaver leveres med ESU V5 dekoder, enten loksound eller lokpilot.
Udgaver med loksound har nyproduceret lyd fra Danske Loksound.
Kraftig powerpack, som på ME og MX.
Varianter, numre og status
To togsæt i den oprindelige hvide bemaling uden TRIT
To togsæt i den lyseblå bemaling med grønne dørmarkeringer, TRIT, og vingehjulslogo
To togsæt i den lyseblå bemaling med røde dørmarkeringer, TRIT og nyt sekskantet logo
Den røde ”one and only” (som DSB desværre kalder den).
Der bliver dermed mulighed for at køre minimum to sammenkoblede sæt, uanset hvilken periode man kører i.
Ved kombination med de tilhørende ER-togsæt (McK 4901-4903), vil der kunne køres tidsmæssigt korrekte tog på op til ti vogne.